۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۶۱۳۷۵۹

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۷ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۷ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
بانک مرکزی طبق اطلاعیه‌ای نرخ از پیش تعیین شده ارز در بازار متشکل ارزی را تکذیب کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۷ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار، قیمت یورو

امروز پنج‌شنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش، در بازار تهران هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت ۴۰۰ هزار تومان عرضه شد و مظنه مثقال طلا در تهران یک‌میلیون و ۷۳۴ هزار تومان بود.

امروز سکه طرح قدیم با قیمت ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، سکه طرح جدید با قیمت ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان، نیم سکه با قیمت ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، ربع سکه با قیمت یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سکه گرمی با قیمت ۹۴۰ هزار تومان عرضه شد.

اونس طلا امروز در بازار‌های جهانی ۱۴۲۱ دلار بود.

امروز دلار با قیمت ۱۱۴۹۰ تومان، یورو با قیمت ۱۳۳۹۷ تومان، درهم امارات با نرخ ۳۲۹۲ تومان و پوند انگلیس با قیمت ۱۵۰۹۳ تومان در تهران عرضه شد.

پیگیری‌ها از بازار ارز فردوسی، حاکی از آن است که به دلیل روند رو به کاهش نرخ انواع ارز و طلا در بازار، تقاضای خرید پایین است.
______________________________

وزیر اقتصاد رییس شورای وزیران صندوق توسعه اوپک شد
 
کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، از انتخاب فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به عنوان رییس شورای وزیران صندوق توسعه اوپک (اوفید) در جریان نشست چهلم آن در مقر این سازمان در وین خبر داد.

بر اساس این گزارش، چهلمین اجلاس وزرای صندوق توسعه بین‌المللی اوپک صبح امروز (پنجشنبه) با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در پایتخت اتریش گشایش یافت.

دژپسند دیروز در رأس هیأتی وارد وین شد و بر اساس برنامه اعلام‌شده، قرار است متعاقب این نشست با برخی مقامات اتریش ملاقات کند.

دیدار با مدیرکل سازمان توسعه بین المللی ملل متحد (یونیدو) و رئیس کل بانک مرکزی اتریش از جمله برنامه‌های وزیر اقتصاد کشورمان در این سفر عنوان شده است.

صندوق توسعه بین‌المللی اوپک، اولین بار در سال ۱۹۷۶ میلادی توسط کشور‌های عضو اوپک در جهت کمک به کشور‌های درحال‌توسعه تشکیل شد و هزینه‌های این سازمان از سوی اعضای اوپک و سود حاصل از پروژه‌های مختلفی که در دست اجرا دارد، تأمین می‌شود.
______________________________

لزوم بومی‌سازی ۱۰ میلیارد دلاری نیاز بخش تولید

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل، این نمایشگاه را تقاضا محور و مبتنی بر نیازمندی‌های صنعتی و معدنی کشور معرفی کرد.

وی اظهار داشت: برای اولین بار درخواست‌های بخش تولید در تامین نیازمندی‌های مرتبط با قطعات و تجهیزات در این نمایشگاه عرضه شده است.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی این نمایشگاه عبور از محدودیت‌های تحمیلی در تامین نیازمندی‌های صنعتی و معدنی کشور از طریق واردات است که در عمل با تکیه بر توان داخلی بتوانیم مانع عملیاتی شدن اهداف پلید دشمنان نظام در توقف تولید کشورمان شویم.

خودکفایی در تولیدات صنعتی یک کار جهادی است

رحمانی گفت: هر واحدی که بتواند قطعه یا تجهیزاتی را بومی سازی کند یک کار جهادی بزرگ انجام داده است.

وزیر صنعت تصریح کرد: مطمئن هستم این نمایشگاه فرصت داخلی‌سازی ۱۰۰‌ها و یا هزاران قطعه و تجهیزات وارداتی را ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به واردات بالغ بر ۱۰ میلیارد دلاری مورد استفاده در فرآیند تولید طی سال گذشته، گفت: هر یک از صنایع بزرگ سهمشان در واردات اقلام مورد نیازشان تعیین شده و مکلف شد این اقلام را داخلی سازی کنند.

رحمانی اضافه کرد: اگر اقلام مورد اشاره طی امسال و سال آینده بومی سازی شوند نه تنها مانع خروج ارز از کشور به میزان مورد اشاره خواهیم شد بلکه در این بخش‌ها صادر‌کننده هم خواهیم شد.

وزیر صنعت بیان کرد: همه قطعات معرفی شده در نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل، قابلیت بومی‌سازی‌شان در کشور مهیا است و شرکت‌های دانش بنیان و توانمند ما می‌توانند این اقلام را داخلی‌سازی کنند.

رحمانی اضافه کرد: یکی از خروجی‌های مهم نهضت ساخت داخل برقراری ارتباط خوب میان دانشگاه و صنعت است که پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری این مهم با جدیت از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دنبال می‌شود.

وی افزود: در قالب ارائه تسهیلات ویژه، حمایت‌های تجاری و تعرفه‌ای از تولیدات شرکت‌های طرف قرارداد نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل، حمایت خواهیم کرد.
______________________________

همتی برای مذاکرات بانکی و پولی با ترکیه وارد آنکارا شد
 
رییس کل بانک مرکزی ایران برای دیدار و گفتگو با همتای ترکیه‌ای خود درباره روابط پولی و بانکی دوکشور، صبح امروز وارد آنکارا شد.

به گزارش بانک مرکزی، هیاتی شامل مدیران بانکی کشورمان، عبدالناصر همتی را در این سفر همراهی می‌کنند.

همتی در آذر پارسال در جریان سفر رئیس جمهوری به ترکیه نیز با همتای ترکیه‌ای خود درباره توسعه مناسبات بانکی مذاکراتی را انجام داده بود.
______________________________

راه‌های افزایش صادرات غیرنفتی

بالا رفتن نرخ ارز، همزمان با اوج گیری تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، باعث شده در ماه‌های گذشته صادرات غیرنفتی و سپس بازگشت ارز حاصل از آن به موضوعی مهم برای اقتصاد ایران تبدیل شود.

در جدیدترین جلسه کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران، اعضا درباره راهکار‌هایی که دولت می‌تواند به منظور حمایت از صادرات غیرنفتی در دستور کار قرار دهد، بحث کرده‌اند و یکی از خواسته‌های مطرح شده، معرفی متولی قطعی صادرات از سوی دولت است. این متولی می‌تواند با در نظر گرفتن خواسته‌های صادرکنندگان، سیاست‌ها و دستورات دولت را در قالبی واحد مطرح کند و به این وسیله بخشی از نابسامانی‌های صادراتی به وجود آمده در ماه‌های گذشته را برطرف کند.

راه‌های افزایش صادرات غیرنفتی

در این رابطه محمد لاهوتی، رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران معتقد است با وجود بهبود نسبی شرایط در ماه‌های اخیر، هنوز با اصلاح برخی سیاست‌ها، می‌توان شرایط بهتری را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کرد.

وی اظهار کرد: بخشنامه اخیر ارزی بانک مرکزی، بخشی از دغدغه‌های صادرکنندگان را برطرف کرد. برای مثال در نظر گرفتن بخشی از تعهد ارزی در قالب واردات در ازای صادرات، می‌تواند روند بازگشت ارز به کشور را تسهیل کند، اما هنوز برخی اصلاحات در سیاست‌های اجرایی می‌تواند تغییر کند.

لاهوتی با بیان اینکه در ماه‌های ابتدایی تغییر نرخ ارز، صادرکنندگان دشواری‌هایی را برای تطبیق خود با شرایط جدید پشت سر گذاشتند، گفت: امروز فعالان اقتصادی توانسته‌اند تا حدی خود را با شرایط فعلی منطبق کنند و آمار‌هایی که از حفظ آمار صادرات و افزایش سرعت بازگشت ارز به سامانه نیما مطرح می‌شود، این موضوع را تصدیق می‌کند.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی اتاق تهران ادامه داد: با این وجود تغییر مداوم سیاست‌ها در سال گذشته یا تاکید بانک مرکزی بر لزوم حفظ درصد‌های اعلام شده برای بازگشت ارز، مسائلی است که هنوز صادرکنندگان با آن مشکل دارند. در صورتی که مذاکرات ما به نتیجه مثبت برسد و این تغییرات اعمال شوند، می‌توان انتظار داشت توان کشور در صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کند.
______________________________

تعیین نرخ ارز در بازار متشکل ارزی تکذیب شد

بانک مرکزی طبق اطلاعیه‌ای نرخ از پیش تعیین شده ارز در بازار متشکل ارزی را تکذیب کرد.
 
برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری با اعلام شروع به کار بازار متشکل ارزی از روز شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ با یک نرخ مشخص ارز، اخبار نادرستی را منتشر کرده اند که از این رو بانک مرکزی ضمن رد هرگونه نرخ از پیش تعیین شده اعلامی در این بازار، به اطلاع می‌رساند این بازار در حال اتمام مراحل نهایی برای شروع به کار است که به موقع اطلاع رسانی خواهد شد.

گفتنی است، از جمله ویژگی‌های این بازار کشف قیمت ارز توسط عرضه و تقاضای ارز خواهد بود.

بانک مرکزی همچنین هشدار داد، هر نوع خبر مرجع به ویژه در مورد ارز تنها از طریق سایت بانک مرکزی به نشانی cbi.ir قابل استناد است. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات